social-impact-journey-kenya-2024.reismee.nl

Een groot verschil

Goodmornig how was your night? You slept well? Habari za Asubuhi? We burgeren al een beetje in hier.... Willy de waiter kan er heerlijk om lachen. Weer verse fruitjes bij het ontbijt, een eitje of twee naar keuze, yoghurt, koffie thee, sapje... Opnieuw een aangename start!

Het is kwart over 10, we horen ze al aankomen onze boda boda's. Beetje verbaasd zijn we, we verwachten 2 tuk tuks. We staan klaar met tassen en allerlei spullen voor de activiteiten met de Blessed Camp kids van vandaag. Hakuna matata, dan maar alles mee op de boda brommert. Weer leuke foto's natuurlijk Dat ingeburgerd raken geldt ook voor het lokale OV!

Inmiddels voelt het ritje vertrouwd, de aankomst bij het project Blessed Camp en ook de leraren herkennen we zonder twijfel. We verzamelen weer in the office, delen ons plan en Nancy stelt voor om deze mooie dag te starten met een dankbaar gebed, Mooi zo'n bewuste start! Sasja laat een aantal Kenianen kennismaken met de pepernoot... ze vinden hem lekker. Nu echt starten. Bea en Sasja gaan in een klas met de juffen nagelslakken en ook buiten spelletjes doen. Klossen lopen en touwtje springen. Met heel veel enthousiasme doen de kinderen mee en ook de juffen Weer een prachtig feestje!

Anka en Diny knutselen safari dieren met ijsstokjes en papier, gaan met een rietje verf blazen op een vel papier en zo gezellige pootachhtige figuren maken waar wiebeloogjes op geplakt worden. Spelen spelltjes en de kids kunnen kleuren met echte stiften.

Reiny en Anneke werken aan een muurschildering. De jarenlange creartieve ervaring van Reiny als kleuterjuf komen heel goed van pas deze dag. We gaan samen met alle kinderen van de school een kunstwerk maken! Eerste de basis schilderen en dat is een boom... met super veel enthousiasme werken de kinderen mee en met super plezier ook de leraren...veelvuldig Iedereen mag zijn handafdruk met verf ergens aan een tak van de boom plaatsen. Zo wordt de boom vol blaadjes en elk kind werkt mee. Het eindresultaat is werkelijk verrassend mooi. Het hele proces is te zien op de foto's van vandaag.

Na de lunch is het nap-time voor de jongsten. Dit is onderdeel van het les programma.Als verrassing komen er 15 nieuwe matrassen, de oude gevlochten matjes waren versleten en er is een wens van Blessed Camp voor 30 nieuwe matrassen. Onze groep sponsort er 15. Vind je het leuk om ook een matras te sponsoren dat kan! Een matras kost € 25,= per stuk Graag overmaken naar: Stichting Aver NL45TRIO0320646017 ovv Matras Kenia. Hartelijk bedankt!

Tijd om de oudste bewoners van het Lepradorp bezoeken. Anka en Reiny maken het meesterwerk af met een mooie quote. Diny, Bea, Sasja en Anneke gaan met Peter de bezoeken doen. We schudden handen waar weinig over is van de vingers, er wordt gekletst met Peter als tolk en hebben het over de betekenis van onze namen. Op een mat op de grond zit een vrouw haar te vlechten van een van de kinderen. Bea is enthousiast en mag ook even op de mat zitten op te proberen, too slippery, haha Bea genoot volledig

Een klein stukje verder ligt het oude Blessed Camp. (Het ontstaan van dit dorp is te lezen via de Action Ministry link rechts op deze pagina) Hier wonen de oudste bewoners in hutjes van klei met stokken. Deze plek is jaren lang afgesloten geweest voor buitenstaanders maar sinds kort is het mogelijk om er weer naar toe te gaan. Diny en Anneke zijn hier 12 jaar gelden ook samen geweest en we schrikken hoe het verval heeft plaats gevonden. Hier wonen de armsten van dit gebied en hoe mooi is het dat we deze lepra slachtoffers kunnen voorzien van een voedselpakket. Dit wordt warm in ontvangst genomen, voor ons is het wat ongemakkelijk dat wij zo duidelijk bedankt worden. Het contrast is groot... de verschillen nog groter, het voelt best verwarrend en het raakt ons. De natuur is prachtig, het leven is hier een stuk rustiger, het voelt ingewikkeld. We nemen afscheid, schudden weer de "handen" en lopen terug. Peter krijgt nog een levende haan mee van mama Esther, een van de bewoners, een kadootje.

Moe zijn we en hebben zin om terug naar onze lodge te gaan. Nog wat groepsfoto's met Peter en Nancy, even afstemmen hoe we het morgen gaan doen en dan op de boda boda's weer terug. Heerlijk even niets, doen waar we zin in hebben en verwerken wat vandaag is gebeurd. Opfrissen en aan de koffie hier aan de oceaan... We delen stukjes van ons leven, genieten van de rust, bellen met het thuisfront en blikken tijdens het avondeten terug op deze bijzondere dag met dankbaarheid en met emoties.

Fijn dat we open kunnen zijn naar elkaar en waar nodig elkaar absoluut steunen.

Terwijl ik dit blog typ staat de volle maan prachtig aan de hemel, wat een kado! Vergeten jullie niet te kijken vanavond? Ook in NL is het volle maan.

De bewaker loopt hier al rond, met pijl en boog als wapen. We gaan ons mandje in. Tot morgen!

Liefs van ons, Anneke

Jan

weer een mooi belevenis verhaal

karen

Wat een mooie en bijzondere reis maken jullie! Mooi om al die blije gezichten te zien!

Henny

Anneke wat weer een mooie verhaal. een wat leuk de levens boom .
En al de kinderen die blij zijn met de matrasjes.

José Aldenzee

Bijzondere ontmoetingen vandaag! En stoer achterop de brommer/motor!
Morgen weer nieuwe avonturen 🍀