social-impact-journey-kenya-2024.reismee.nl

Blessed Camp

Wakker worden in het paradijs... mooie vogel geluiden, de zee op de achtergrond... Allemaal heerlijk geslapen in onze huisjes direct aan de Indische Oceaan. Super leuk dat jullie meelezen en helemaal leuk om jullie reactie te ontvangen!

Een nieuwe dag, we starten pole pole (langzaam, langzaam in het Swahili) en doen ons best om het Keniaanse ritme op te pakken, 9.00 uur ontbijt. "How do you want your eggs?" Onze waiter Willy staat alweer klaar aan onze mooi gedekte tafel.

Klokslag 10.00 uur staan er twee tuktuks aan het hek bij onze lodge klaar. Een soort overdekte brommer met 3 zitplaatsen achterin en ook nog een kofferbakje. Heel handig voor Diny haar koffer met kinderkleding die ze heeft gekregen op haar werk van het Leger des Heils, deze gaat mee naar het project Blessed Camp! Ook nog verbandmiddelen die Bea heeft gekregen gaan mee. Daar is de dokterspost in Blessed Camp (BC) heel blij mee.

De weg naar BC is lekker bumpy, African massage noemen ze dat hier Wel erg leuk langs de lemen huisjes, kindertjes die zwaaien en Mzungu roepen (blanke) en je ziet momenteel overal rijpe mango's aan de bomen hangen. We krijgen een enthousiast welkom bij de BC school met veel blije gezichten. Eerst even verzamelen in het kantoortje daar nemen we de dag door met het team van BC. De dag gaat er anders uitzien dan de planning... er wordt een beroep gedaan op onze flexibiliteit maar eigenlijk wordt het hele dagprograma anders. Oke, zo gaat dat hier zo af en toe... In de ochtend gaan we met de kinderen in de klassen en buiten spellen doen en na de lunch gaan we verven en o, ja de kookwrokshop met Phoebe doen we ook vanmiddag om 16.00 uur i.p.v. morgen. Ik bel onze diner in de lodge dus af.

We verdelen ons onder de kids. Bea, Anneke en Sasja blijven buiten, Anka, Reiny en Diny gaan in de klassen helpen. Vandaag hebben de docenten bedacht wat er gaat gebeuren. Er wordt gedansd, gevoetbald, hele leuke kring spelen gedaan, geverfd door de kids, armbandjes gemaakt. Op de foto's kunnen jullie meegenieten. Het is een feestje! Met de jongsten is het wat lastiger communiceren, zij spreken nog nauwelijks Engels.

Met lunch time mogen we helpen. Alle kinderen krijgen een warme lunch op school. De kok Vikiri heeft rijst en bonen gekookt vor zo'n 80 personen. Alle kids netjes in een lijn op de grond. Als iedereeen een bord eten heeft wordt er gebeden voor het voedsel. Alle goed gevulde borden gaan volledig op. Wij krijgen een andere maaltijd, alles smaakt hier echt goed! Na deze siesta gaan we weer aan het werk. Austin de master painter geef instructies, er liggen kwasten en rollen klaar. De verf hebben wij als groep trouwens gesponsord. De muren zijn geschuurd, klaar voor de eerste verflaag. Wij blijken een geweldig team! Gaan super snel en Austin is best tevreden. We hebben er zelf ook lol in en gaan zo vlot dat we ook de buitenkant nog kunnen doen en spontaan de keuken leeg moet zodat daar ook alvast verf op de muren kan. Afrikaanse muziek erbij... De foto's vertellen hoe het resultaat is geworden. Sasja en Anka zijn inmidddels in de verplaatste keuken gaan helpen met het voorbereiden van de maaltijd.

Om 16 uur vindt Austin het genoeg geweest, mooi op tijd voor de kookworkshop... dachten wij. Het liep een beetje anders. De dames, Phoebe en Beatrice bereiden zelf al heel enthousiast bijna alles voor... wij rollen het chapati deeg tot de gewenste grootte en bakken er een aantal af.. ook leuk. We kletsen met Doreen over de verschillen van kinderen opvoeden... grote verschillen zijn er, heel mooi dat we het daar zo over kunnen hebben. Zo is de corrigerende tik in NL al verboden, hier in Kenia horen tikken volledig bij het opvoeden.

Zo tegen 18.30 uur zitten we aan tafel, het is inmiddels donker geworden er worden nog gauw wat lampen gekocht die in de lege fittingen gedraaid worden, want binnen doet het licht het niet, dus starten we met onze telefoon zaklampen aan op tafel. Hakuna Matata TIA=This is Africa

Het smaakt weer geweldig. Chapati met stuw, ook een vegetarische varaint met bonen, echt smullen!

De tuk tuks brengen ons weer terug naar Mbuyu lodge... even een uurtje voor onszelf en daarna de briefing met terugblik op de dag. En we maken plannen voor morgen dan verzinnen wij de activiteiten en hopen de ouderen die aan de gevolgen van Lepra lijden te bezoeken en te ontmoeten, hun verhaal te horen...

Wat een mooie dag! Dankbaar kijken wij op alles terug!

Warme groeten van ons uit Kenia,

Anneke

P.S. Dank voor de extra foto ruimte die we hebben gekregen van een aantal van jullie. We hebben meer dan genoeg inmiddels :-)

Marloes

Bij het lezen van dit verhaal waan ik me weer even helemaal een Mzungu met de lekkerste chapati van Phoebe op schoot in haar woonkamer. Geef ze een dikke knuffel van mij. Ik kijk uit naar het volgende verhaal

Jan

Wat mooi, ik haal het in gedachten weer voor me dat ik de school heb helpen schilderen op BC.
veel plezier nog met de activiteiten. Dikke knuffel voor jullie allemaal.

Marjon

Zo mooi als het weer beschreven word.
Als of je erbij bent. Die foto’s maken het dan echt af.🤩

Henny

mooie verhaal weer .

Aad

Je schrijft het weer mooi beeldend op Anneke, erg leuk zo mee te lezen.
Mooie dag vandaag,

Carla

Leuk om zo met jullie mee te reizen en te lezen over het stukje paradijs bij Mbuyu Beach.
De school ziet er weer prachtig uit en wat is het leuk om met de kinderen te spelen en knutselen he. Ik zie het op de foto's en de mooie herinneringen aan mijn bezoek al weer 12 jaar geleden komen terug.

Tineke

Klinkt geweldig en zo herkenbaar!! Veel plezier!!

José Aldenzee

Wat een mooie activiteiten! Het bezig zijn met opknappen van muren en koken en spelen; het zal jullie veel energie geven! Heerlijk met de tuktuk heen en weer… kortom benieuwd naar het volgende verslag 😁
Leuke foto’s 👍
Groetjes 🍀

Frank

👍

Jeannette

Hoi ladies, wat een mooie story weer. Enjoy samen..